1414 8875 021

1414 8875 021

دیلاتاسیون و کورتاژ

 دیلاتاسیون و کورتاژ

 

دیلاتاسیون و کورتاژ چیست؟

باز کردن دهانه ى رحم و تخلیه ى نسج آن را گویند. این عمل یکى از شایعترین عمل هاى زنان است. میتواند براى تشخیص یا درمان خونریزی هاى غیر طبیعى زنان به کار رود.

خون ریزی غیرطبیعی از واژن چیست؟

در شرایط مختلف، یک زن ممکن است مشکلاتی داشته باشد که منجر به خونریزی غیرطبیعی از واژن کردد. خونریزی غیرطبیعی گفته می شود که در زمانی خارج از انتظار اتفاق بیفتد.

موارد خونریزی غیرطبیعی واژن

  1. بعد از تماس جنسی
  2. هنگام یائسگی یا بعد از آن
  3. در بین دو دوره قاعدگی به صورت لکه بینی
  4. ترشح خونی از واژن یا خونریزی در نیمه اول حاملگی
  5. خونریزی های بسیار شدید در زمان قاعدگی

عمل دیلاتاسیون و کورتاژ ضمن بیهوشی عمومی یا بی حسی و بعد از قرار دادن بیمار در پوزیشن مناسبی که امکان دسترسی به رحم آسان باشد انجام می شود.

در این عمل ابتدا دهانه ی رحم را متسع (باز) می کنند و در صورتیکه علت خونریزی سقط باشد. محصولات حاملگی را خارج می نمایند و اگر علت خونریزی نامعلوم است از بافت رحم نمونه برداشته می شود.

 

اگر پزشک معالج شما ناحیه ی مشکوکی را بیابد، او ممکن است یک بخش یا همه ی آن را خارج و به پاتولوژی ارسال نماید. متخصص پاتولوژی، بافت مذکور را زیر میکروسکوپ آزمایش می بیندتا سرطان یا دیگر بیماری های احتمالی را تشخیص دهند.

مراقبت های بعد ازعمل

قبل از موارد زیر حتما با پزشک خود مشورت نمایید:

1-انجام کارهای سنگین

2- داشتن تماس جنسی بعد از عمل جراحی

3-در صورتیکه عمل شما برای خارج کردن بقایاس حاملگی انجام شده، در صورت تمایل به بارداری مجدد، لازم است حاملگی خود را طبق دستور پزشک به تاخیر بیندازید تا رحم شما آمادگی لازم را پیدا کند و تصمیم گیری بارداری مجدد حتما تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام شود، ممکن است بارداری مجددحتی دو هفته بعد از سقط انجام گیرد.برای جلوگیری از آن لازم است با پزشک خود مشورت نموده و روش مناسب و مطمئنی را برای جلوگیری از بارداری انتخاب نمایید.

لازم است بعد از کورتاژ، قرص های آهن تجویز شده توسط پزشک را به مدت 3 ماه برای جبران کم خونی خود استفاده نمایید.

در موارد زیر لازم است به پزشک مراجعه نمایید:

1-تب

2- ترشحات زیاد و غیر طبیعی

3- درد زیاد در قسمت شکم

4- افزایش خونریزی

5- ترشحات بدبو

6- هر نوع حالت غیرطبیعی مثل سردی، ضعف، بی حالی، تب و غیره.

توجه داشته باشید عمل دیلاتاسیون و کورتاژ هیچ تاثیری در روند زندگی شما ندارد و می توانید بعد از مدتی استراحت طبق دستور پزشک بدون هیچ مشکلی زندگی خود را از سر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *